講義・演習(2023年度) ※公式なものは北大シラバスでご確認ください。※休講情報はこちら

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技術政策学行政学政治学総合演習Ⅰ科学技術政策特論専門外国語(フランス語)演習Ⅱ公共政策特別研究修士学位申請論文審査

1.公共政策大学院「技術政策学」(1学期:月4)

※ 西村聡先生・土井翔平先生と共同

●キーワード Key Words
 科学技術・イノベーション、公共政策、政策決定、政策実施、政策評価、ガバナンス、基本計画、テクノロジー(リスク)・アセスメント、リスク・マネジメント、リスク・コミュニケーション、規制政策、公共事業、国際標準化、インフラ整備、兵器開発、環境問題、知的財産権、AI(人工知能)、ディープ・ラーニング(深層学習)

●授業の目標 Course Objectives
 北海道大学公共政策大学院(HOPS)は、2005年に法学部・経済学部・工学部が共同で創設して以来、「文理融合」を理念の1つに掲げ、この「技術政策学」を前提科目に位置付けている。こうした学際的でシステマティックな「文理融合」への取り組みは、全国のどの公共政策大学院と比べてもかなり特徴的である。

 本講義では、様々なバックグラウンドを持つ受講者(とりわけ1年次学生)において、科学技術と公共政策の関係を、「公共政策のための科学技術」と「科学技術のための公共政策」の両面から学び、公共政策上の問題解決に必要な専門性と実践力を獲得するための基盤を形成してもらうことを目標とする。

 HOPSのカリキュラム上、本講義は「公共経営コース」と「国際政策コース」のみの選択必修科目となっている。しかしながら、本講義では公共政策の一般理論も話題にすることを予定しているほか、いわゆる「文系」的思考と「理系」的思考の相互作用を体感しながらそれらを可能な限り「融合」し、既存のディシプリンを超えて、公共政策上の様々な問題解決に必要な総合的・実践的な専門性を身に付けてもらうことを目標としている。したがって、すべてのHOPS生が本講義を積極的に受講することが期待される。

●到達目標 Course Goals
 本講義では、「科学技術のための公共政策」、すなわち、科学技術を持続可能な形で発展・進化させていくための公共政策・規制政策とはどういったものかということと、「公共政策のための科学技術」、すなわち、社会問題の解決と公共政策に科学技術がどう作用・貢献し、あるいは活用されているかということ。この両面から、科学技術と公共政策の関係について考察・理解する。これを通して、受講者が、公共政策上の問題解決に必要な「文理融合」の総合的・体系的な専門性・理解力と思考様式(の基盤)を獲得することを到達目標とする。

●授業計画 Course Schedule
 本講義では、まず総論として、上記の「科学技術のための公共政策」と「公共政策のための科学技術」の大枠を示した上で、科学技術と公共政策の一般理論、例えば、科学技術ガバナンスの制度・歴史・諸概念、科学技術の政策決定に影響する諸要因、技術革新が公共政策や社会・制度のあり方に与える変化の態様などについて、映像資料なども活用しながら、また、受講者間でディスカッションもしながら、検討する。

 続いて、各担当教員が講じる具体的事例に基づいて、科学技術と公共政策の各論的な検討を進めていく。そこでは、例えば、インフラ整備の公共政策論上の課題、科学技術と安全保障の交錯状況、環境問題と知的財産権をめぐる国際政治経済、情報技術やAIの利用と社会的課題などがテーマとなる(詳細な進行表は講義初回に配布する)。

 なお、HOPSでは、その「文理融合」の取り組みをいっそう深化させるべく、通常並列的に取り扱われ、議論が拡散しがちで多岐に渡るテーマをある程度一貫性のある形で展開していくための教育・研究プログラムを設けている。これは、いわば座学としての本講義を補完する。

 HOPS生には、本講義受講後に上記プログラムにも積極的に参加するとともに、本講義で学んだことを他の関連科目(「公共経営特論」、各種「事例研究」など)やリサーチペーパーの執筆(「公共政策特別研究」)にも活かすことで、公共政策上の問題解決に必要な「文理融合」の総合的・体系的な専門性と思考様式を獲得することが期待される。

●準備学習(予習・復習)等の内容と分量 Homework
 基本的には、毎回講義に出席してその内容を理解し、教室でのディスカッションにも積極的に参加することが求められる。場合によっては、

①各担当教員が提示する資料等を通読し予習しておくこと、
②講義内容を踏まえてレスポンス・ペーパーを提出したり、それを教室で発表したりすること、
③講義内容の理解度確認などを目的に中間・最終レポートを提出すること、

を求めることがあり得、それ相応の予習・復習が必要となる。

●成績評価の基準と方法 Grading System
 各担当教員が提示する課題(中間・最終レポート、ディスカッション、プレゼンテーションなど)の出来に基づき、成績評価を行う。その基準の目安は下記の通り。

① 本講義の内容を理解している・・・可
② ①について、具体的事例にあてはめて一応の説明ができる・・・良
③ ②について、的確なテクノロジー・アセスメント、政策分析ができる・・・優
④ ③について、特に優れた成果が認められる・・・秀

●テキスト・教科書 Textbooks
 参考文献は講義の中で適宜紹介する。

●講義指定図書 Reading List
 参考文献は講義の中で適宜紹介する。

●参照ホームページ Websites
https://www.eng.hokudai.ac.jp/labo/soilmech/nishimura/index.html
https://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link1
https://shohei-doi.github.io/

●研究室のホームページ Websites
https://www.eng.hokudai.ac.jp/labo/soilmech/nishimura/index.html
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/
https://shohei-doi.github.io/

●備考 Additional Information
 対面授業の予定だが、パンデミックの状況などによりオンライン開講に切り替わる可能性もあるので、直前の掲示等に注意すること。

[English Version]

* Co-offered with Professor Dr. Satoshi Nishimura and Dr. Shohei Doi

●Key Words
 STI (Science, Technology, and Innovation), public policy, policy-making, policy implementation, policy evaluation, governance, basic/standard plan, technology/risk assessment, risk management, risk communication, regulatory policy, public utility, international standardisation, infrastructure management, arms race, environmental issues, intellectual property rights, artificial intelligence, deep learning

●Course Objectives
 The Hokkaido University Public Policy School (HOPS) was established in 2005 in collaboration with the law, economy, and engineering faculties. Under its founding concept of Integration of Humanities/Social-Sciences and Science/Technology, it encourages all newcomers to take the Technology Policy course before continuing to other applied courses. HOPS' systematic interdisciplinary approach to the science, technology, and innovation (STI) policy is unique among public policy graduate schools in Japan.

 This course instructs students from various backgrounds to form a basis for the required expertise and competence to solve public policy problems. Furthermore, it aims to provide knowledge regarding the relationship between STI and public policy from both viewpoints — STI for public policy, and vice versa.

 Although the course is formally only compulsory for students from the public management and international policy courses, other students are also encouraged to join voluntarily because the course commences with a lecture on general public policy theory and the agendas. This course aims to offer comprehensive and practical knowledge for solving all public policy problems by overcoming the chasm between the arts and science disciplines, integrating their ways of thinking, and realising their synergy.

●Course Goals
 This course consists of two parts. The first part — public policy for STI — discusses what kind of public policy and regulations exist to develop and evolve a sustainable STI and what it should be. The second part — STI for public policy — discusses how STI functions and contributes to society and how it is utilised to solve social problems and public policy. Through this course, students would obtain comprehensive and systematic expertise, knowledge, and competence, thus forming the foundation for solving public policy problems through interdisciplinary thinking.

●Course Schedule
 As an introduction to the course, the general theory of STI and public policy outline, or the framework mentioned above — public policy for STI and STI for public policy — will be lectured. Participants will also exchange opinions for lectures or after watching audio-visual materials on themes such as the structure, institutions, and the history of STI governance, factors that influence STI policy-making, and societal/political transitions provoked by STI.

 Subsequently, the course will proceed to specific agendas or case studies concerning STI and public policy. The following subjects will be discussed: infrastructure development in relation to public policy, the intertwining STI and international security, the political economy of environmental issues and intellectual property rights, and the social impact of the newly emerging information technology and artificial intelligence (the detailed schedule is to be announced on the first day of the course).

 HOPS has established an integral and coherent education/research programme to advance and deepen our interdisciplinary approach to public policy. It constitutes and promotes the Technology Policy course beyond the classroom lecture.

 Students are required to participate in the programme mentioned above and continue their efforts in other courses and seminars such as the Public Management Special Lecture, various Policy Case Studies, and their final project, the Research Paper. This programme should enable students to acquire comprehensive, interdisciplinary, and systematic expertise and competence.

●Homework
 Students are required to attend all classes, understand what is lectured, and participate in critical discussions. Students may be asked to

(1) read the study material before attending class,
(2) respond to lectures and make classroom presentations, or
(3) write mid-term/final reports so that professors can assess students' understanding of lectures.

Students are expected to work diligently.

●Grading System
 The mid-term/final reports, participation in discussions, class presentations, and other tasks are graded as follows:

[C] students certified to have understood the lecture,
[B] students able to explain the current STI policy based on the lectured framework,
[A] students able to assess and analyse the current STI policy proficiently,
[S] students who performed the tasks mentioned above exceptionally well.

●Textbooks
 References and a reading list will be offered in class.

●Reading List
 References and a reading list will be offered in class.

●Websites
https://www.eng.hokudai.ac.jp/labo/soilmech/nishimura/index.html
https://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link1
https://shohei-doi.github.io/

●Website of Laboratory
https://www.eng.hokudai.ac.jp/labo/soilmech/nishimura/index.html
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/
https://shohei-doi.github.io/

●Additional Information
 Students are asked to pay attention to short notices because this course might be offered online according to the coronavirus pandemic.


Tsunoshima Ohashi Bridge (Oct. 2022)

2.法学部「行政学」(1学期:火4・金2) ※ 文学部「政治学(行政学)」と合併

●キーワード Key Words
・官僚制、行政制度、行政組織、行政活動、公共政策

●授業の目標 Course Objectives
・現代国家における行政の構造と機能について、様々な行政の制度、行政官僚制の特質、そして行政活動のメカニズムに焦点を当てつつ、意思決定論・組織管理論・政策分析論等の観点から考察する。
・政策の立案・執行・評価の各局面において生ずる課題、及び政策の実現を左右する要因についても検討する。

●到達目標 Course Goals
(1) 行政(学)の基礎と全体像を、その過去・現在・未来、制度・組織・活動の観点から、理論的・実践的に理解し捉えることができる。
(2) 現代日本の行政の特質を、歴史的な観点や国際比較の観点から捉えることができる。
(3) 現代行政の課題とその解決の方向性について、主体的かつ現実的に考えることができる。

●授業計画 Course Schedule
 行政学は、現代国家における行政の構造と機能について、行政を構成する3要素、すなわち、

①国民からの付託により行政組織が位置付けられ、活動の前提となる枠組みを形作っている「制度」、
②行政活動を行う主体である「組織」、
③行政機関が国民に対して何らかの働きかけを行う「活動」

という観点から体系的に研究する分野である。

 本講義では、行政(学)の過去・現在・未来を、その制度・組織・活動という3つの観点から体系的に検討する。構成(案)は下記の通り。

 序 章 はじめに
  (1) 行政(学)とは何か
  (2) 行政分析の方法・枠組み
  (3) 行政(学)の歴史
 第1章 制度論
  (1) 政府の仕組み
  (2) 政府間関係-国際・国内
  (3) 立法・司法等との関係
 第2章 組織論
  (1) 官僚制論・公務員制度
  (2) 行政組織・管理論
  (3) 行政改革
 第3章 活動論
  (1) 政策過程
  (2) 行政と社会の相互作用
  (3) 行政の統制と責任
 終 章 おわりに
  (1) 本講義のまとめ
  (2) 行政(学)の展望
  (3) その他

 なお、本講義は4学期制対応科目として開講する。また、法曹を目指す方にも有益な講義にしたい。

●準備学習(予習・復習)等の内容と分量 Homework
・予習すべき参考文献等を指定する場合もあるが、基本的には、講義に出席ししっかりとノートをとって行政学を習得してもらいたい。
・定期試験では、①講義内容をきちんと理解できているか、②それを受けて行政(学)に興味を持ち、③自分なりに考えを深められているかを確認する予定である。
・なお、任意のレポート提出を受け付け、平常点に加味する場合がある。

●成績評価の基準と方法 Grading System
・定期試験(もしくはレポート)の成績を基本としつつ、平常点を加味して評価する。

・おおよその成績評価基準は以下の通り。
  1.講義で取り上げた行政(学)の現状を理解している…[C]–[C+]
  2.1に加え、行政(学)の近年の動向についても理解し、説明できる…[B–]–[B]
  3.2に加え、行政(学)を的確に分析・評価し、自説を添えて説明できる…[B+]–[A–]
  4.3のレベルが特に優れている…[A]–[A+]

●テキスト・教科書 Textbooks
・講義はレジュメ等の配布資料に沿って進めていく予定。詳細は初回講義でアナウンスする。講義の中で参考文献を適宜紹介する。

●講義指定図書 Reading List
新版 現代の行政〔第2版〕 / 森田朗 : 第一法規, 2022, ISBN:9784474077003
これは参考文献の単なる一例に過ぎない。他の参考文献は講義の中で適宜紹介する。

●参照ホームページ Websites
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link2

●研究室のホームページ Websites
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/

●備考 Additional Information
・本講義は、状況によりオンライン開講に切り替わる可能性があるため、直前の掲示等に注意すること。
・オンライン講義で生じ得る様々な不足点は、講義指定図書などを併行して読むことで、補うことをお勧めする。
・本講義の成績評価は、学期末試験(もしくはレポート)の結果を基に行う。学期末試験は、通常の方式での実施ができない場合、今のところ、出題後48時間後を提出期限とする、諸条件付きの文章問題等とする予定。詳細は初回に案内する。質問は yuichim (at) juris.hokudai.ac.jp にて受け付ける。

[English Version]

●Key Words
・Bureaucracy, governmental system, organisation, activities, public policy

●Course Objectives
(1) To investigate the structure and functions of modern government and public administration (PA) from viewpoints of decision making, organisational management, and policy analysis, focusing on various institutions in the governmental system, administrative bureaucracy, and policy implementation mechanisms.
(2) To analyse theoretical and practical issues emerging during each policy life stage, such as agenda setting, policy designing, decision making, implementation, and assessment, and to identify factors that determine each policy’s output and outcomes.

●Course Goals
(1) To grasp the background and overview of PA (science) – based on its past, present, and future – from the perspectives of the governmental system, organisation, and activities.
(2) To construct a historical and comparative framework and thereby identify the characteristics of modern government and public administration with the purpose of relativising it.
(3) To obtain the theoretical and practical knowledge necessary to work by themselves on problems and find feasible solutions.

●Course Schedule
PA science, which takes a theoretical and systematic approach to the structure and functions of modern government, consists of three factors:

(1) the governmental system, which places governmental organisations and personnel after they are delegated by the public and that forms the structural proposition for governmental activities;
(2) the governmental organisation, which acts for policy implementation; and
(3) governmental activities, which work with the public in some way.

My lectures discuss the past, present, and the future of PA (science) systematically from the above-mentioned viewpoints. The contents are planned as follows:

 Introduction
  Section 1. What is PA (Science)?
  Section 2. Methods and Frameworks for PA Analysis
  Section 3. History of PA (Science)
 Chapter 1. Governmental System
  Section 1. The Governmental System’s Structure
  Section 2. Inter-Governmental Relations
  Section 3. Relations with Parliament and Courts
 Chapter 2. Governmental Organisation
  Section 1. Bureaucracy and the Personnel System
  Section 2. Organisational Theory and Management
  Section 3. Administrative Reform
 Chapter 3. Governmental Activities
  Section 1. Policy Process: Life Stages
  Section 2. Interactions between Government and Society
  Section 3. Government Control and Responsibility
 Final Chapter
  Section 1. Wrap Up
  Section 2. Prospect for the Future: Beyond Governance
  Section 3. Appendix for End-of-Term Exam

I aim to provide a meaningful lecture, even for those students who major in law. This lecture can be provided in the first and second halves of the semester.

●Homework
(1) Students are required to attend every class and take notes so that they may come to grasp the background and overview of PA. A reading list will be offered for their preparation and review prior to my lectures.
(2) The end-of-term exam questions whether students (a) understood my lectures, (b) are interested in PA and the related phenomena, and (c) have deepened their thinking based on the knowledge they obtained about PA theory and practice.
(3) An individual project and report on my lectures are appreciated, and they can be additionally graded.

●Grading System
(1) Grading will be based on the end-of-term examination (100%).

(2) An approximate grading system is as follows:
  [C]–[C+]: students certified to have understood the current situation of the lectured public administration (science),
  [B–]–[B]: students able to explain the current public administration (science) based on the lectured framework,
  [B+]–[A–]: students able to assess and analyse the current lectured public administration (science) proficiently,
  [A]–[A+]: students who performed the tasks mentioned above exceptionally well.

●Textbooks
My lectures are conducted based on my outline paper, which is handed out at the beginning of every class and within which the contents of various textbooks are reflected. A reference and reading list will be offered in class.

●Reading List
Morita, A. (2022). Modern Public Administration (2nd edition). Daiichi Houki. ISBN: 9784474077003
These are just examples of the references. Other references and a reading list will be offered in class.

●Websites
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link2

●Website of Laboratory
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/

●Additional Information
・This lecture might probably be offered on the Internet because of this coronavirus pandemic. Students are asked to pay attention to short notices. Students of English speakers are asked to email me, the instructor ( yuichim (at) juris.hokudai.ac.jp ), for further information.


Hokkaido Shinkansen Bullet Train (Nov. 2022)

3.大学院法学研究科「政治学総合演習Ⅰ」・「政治学総合研究Ⅰ」(1学期:金5、2学期:木5)

●キーワード Key Words
・政治研究会、政治学、現代政治分析、比較政治、行政学、行財政論、地方自治論、国際政治、国際政治経済学、アジア政治史、ヨーロッパ政治史、アメリカ政治史、日本政治史、西洋政治思想史、日本政治思想史

●授業の目標 Course Objectives
・広義の政治学(狭義の政治学(政治理論、比較政治)、行政学(行財政、地方自治論)、国際政治、政治史、政治思想史)に関する優れた研究に触れ、知的刺激を受けるとともに、知見を広げ、自身の研究遂行の一助とする。

●到達目標 Course Goals
(1) 広義の政治学界の最前線で研究をしている方々から報告をいただき、質疑応答を通じて知的力量の向上を図る。
(2) 北海道の大学・研究機関・行政などで広義の政治学を学ぶ方々との情報交換を通して、学問的交流の場とする。
(3) 広義の政治学の各分野の研究動向を知り、分析視角や発表技術などを習得する。

●授業計画 Course Schedule
 政治研究会は、原則として月1回、夏学期は金曜夕方に、冬学期は木曜夕方に、それぞれ開催される。

 研究会には学内外から優れた研究者を招聘し、研究報告をしていただく。受講者には、質疑応答に積極的に参加することが期待される。

 研究会情報は、法学部棟1階の掲示板や同6階の法学部教育研究支援センター・政治部門前に掲示されるので、各自必ず確認すること。不明点は担当教員、もしくは、法学部教育研究支援センター・政治部門(seiji (at) juris.hokudai.ac.jp)に問い合わせること。

●準備学習(予習・復習)等の内容と分量 Homework
 招聘する報告者の著作や参考文献に事前に目を通しておくことで、より有意義な研究会となる。受講者には最終レポートの提出を求める。

●成績評価の基準と方法 Grading System
・研究会への出席、参加、最終レポートの出来などにより評価する。詳しくは初回研究会にてアナウンスする。単位認定に関する評価基準は以下の通り。

  1.研究会で取り上げたテーマについて理解している…可
  2.1に加え、広義の政治学研究の近年の動向についても理解し、説明できる…良
  3.2に加え、広義の政治学研究について的確に分析・評価し、自説を添えて説明できる…優
  4.3のレベルが特に優れている…秀

●テキスト・教科書 Textbooks
 参考文献は研究会の中で告知・配付する。

●講義指定図書 Reading List
 参考文献は研究会の中で告知・配付する。

●参照ホームページ Websites
https://www.juris.hokudai.ac.jp/general/research/kenkyuukai.html#sct12
https://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link3

●研究室のホームページ Website of Laboratory
https://www.juris.hokudai.ac.jp/general/research/kenkyuukai.html#sct12
https://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/

●備 考
(1) 招聘する報告者の都合などにより、日程が変則的になる可能性がある。また、リアルタイムのオンライン・ミーティングを活用することもあるので、直前の掲示等に注意すること。
(2) 初回研究会にて顔合わせをし、研究会の内容や開催方法、履修のルールなどを説明するので、受講予定者は必ず出席すること。
(3) やむを得ず出席できない回がある場合は、必ず事前に申し出ること。

[English Version]

●Key Words
・Workshop on Political Science Studies, Political Theory, Contemporary Political Analysis, Comparative Politics, Public Administration and Finance, Local Autonomy, International Politics, International Political Economy, Asian Political History, European Political History, American Political History, Japanese Political History, History of Western Political Thought, History of Japanese Political Thought

●Course Objectives
・Students are expected to obtain a broader overview of current trends in political science research, by participating in this workshop with distinguished researchers.

●Course Goals
(1) To join lectures from researchers at the forefront of political science studies, and to brush up on intellectual abilities through question-and-answer sessions.
(2) To make this workshop a place for academic communication through the information exchange with researchers of political science in a broad sense at universities, research institutes, and governments, mainly in Hokkaido.
(3) To follow research trends in political science studies, and to obtain analytical perspectives and presentation techniques.

●Course Schedule
 The Political Science Studies Workshop is planned once a month on Friday evenings during the summer term and on Thursday evenings during the winter term.

 Distinguished researchers are invited to this workshop to offer lectures on their research. Graduate students are expected to participate proactively also in the question-and-answer sessions.

 The workshop information will be posted on the bulletin board on the 1st floor of the Faculty of Law building and at the Political Department office of the Education and Research Support Center for the Faculty of Law on the 6th floor, so be sure to check them out. If you have any questions, please contact the organizer or the Political Department office of the Education and Research Support Center for the Faculty of Law (seiji (at) juris.hokudai.ac.jp).

●Homework
 Students are encouraged to read works of guest speakers before participating the workshop. An individual final report is necessary to get graded.

●Grading System
 The final report, attendance to workshop, and participation in discussions are graded as follows:
  [C] students certified to have understood the current situation of discussed themes,
  [B] students able to explain the current trends based on the lectured and discussed framework,
  [A] students able to assess and analyse the current discussed themes proficiently,
  [S] students who performed the tasks mentioned above exceptionally well.

●Textbooks
 References and a reading list will be offered in workshops.

●Reading List
 References and a reading list will be offered in workshops.

●Reference Websites
https://www.juris.hokudai.ac.jp/general/research/kenkyuukai.html#sct12
https://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html

●Website of Laboratory
https://www.juris.hokudai.ac.jp/general/research/kenkyuukai.html#sct12
https://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link3

●Additional Information
(1) Please note that the workshop schedule may change due to some reasons. Real-time online lectures may sometimes be used.
(2) The detailed information will be offered at the beginning of the workshop. Students are asked to join the first meeting.
(3) Please be sure to inform in advance in case you cannot attend. Anyway, students are asked to pay attention to short notices.


Sapporo viewed from the Moiwa-yama hill (Nov. 2021)

4.工学院(大学院共通科目)「科学技術政策特論」(1学期:金5)

※ 小崎完先生ご担当のオムニバス講義(村上担当日は4月28日)

●キーワード Key Words
・科学技術政策、科学技術とイノベーション、産業政策と産業技術、農業政策と科学技術、情報通信政策、医療政策、交通政策、環境政策と科学技術、地域科学技術、宇宙開発、海洋開発

●授業の目標 Course Objectives
・政府、地方自治体、政府関係機関が推進する科学技術政策について、政策課題解決の第一線で活躍する講師陣から学ぶことを通じて、科学技術政策への関心と洞察力を涵養する。

●到達目標 Course Goals
・政策の受益者・対象者としてだけではなく、政策の形成者・実施者としての考え方や物の見方をも理解した上で、卒業後に、自らの仕事や日々の生活の関連で科学技術が関わる課題について、適切に判断できる能力の獲得を目標とする。

●授業計画 Course Schedule
・非常勤講師として、それぞれの政策課題解決の第一線で活躍する各省庁、自治体、政府関係機関幹部職員が講義を行う。

1.科学技術政策概論(1回)
・講義のガイダンスを行うとともに、科学技術政策推進のメカニズムについて基本的事項を学ぶ。

2.社会の課題解決に向けた科学技術政策の現状と展望(14回)
・内閣府、文部科学省、農林水産省、環境省、科学技術振興機構、政府関係機関、地方自治体等で活躍する専門家から、それぞれの行政分野の課題と解決に向けた技術政策の関わりについて、現場の体験等に則し具体的に学ぶ。

尚、令和5年度の本講義に関する詳しい内容は下記サイトを参照すること。
https://sites.google.com/elms.hokudai.ac.jp/kagiseisaku2023CEED
https://www.ceed.eng.hokudai.ac.jp/lecture#listA

予定している講義計画は以下の通り(調整中:順不同)
・我が国の科学技術・イノベーション政策について     内閣府
・我が国の宇宙政策の最新動向              内閣府
・医療分野研究開発と文部科学省             文部科学省
・大学発イノベーション施策とナノテク・材料研究開発   文部科学省
・「スマート農業」と「みどりの食料システム戦略」    農林水産省
・食品安全行政とこれに必要な科学技術          農林水産省
・カーボンニュートラルへの道筋と変化するエネルギー情勢 環境省
・北海道新幹線の建設技術                鉄道・運輸機構
・建築・地域・環境デザインの課題・方向         北海道立総合研究機構
・北海道観光 未来への戦略               北海道二十一世紀総合研究所
・科学技術政策の見方を考える              東京農工大学
・予算面から考える日本の科学技術政策          北海道大学公共政策大学院教授
 他

●準備学習(予習・復習)等の内容と分量 Homework
・各講義終了後に、取り扱われた政策課題の解決と科学技術政策との関連について自分なりの所見をまとめておくことが推奨される。

●成績評価の基準と方法 Grading System
・出欠確認も兼ねて行う毎回講義終了後の感想レポート、一連の講義終了後に課す最終レポートによって評価する。

●テキスト・教科書 Textbooks
・指定テキストはなく、講義の度に必要に応じて配布するが、日常から社会におけるさまざまな分野の課題解決と科学技術政策との関係に注意を払って欲しい。

●参照ホームページ Websites
https://sites.google.com/elms.hokudai.ac.jp/kagiseisaku2023CEED
https://www.ceed.eng.hokudai.ac.jp/lecture#listA

●備 考
・令和5年度の本講義の内容は下記サイトを参照すること。
-- https://sites.google.com/elms.hokudai.ac.jp/kagiseisaku2023CEED
-- https://www.ceed.eng.hokudai.ac.jp/lecture#listA

●村上担当回(4/28)について
 テーマ「予算面から考える日本の科学技術政策:日本が「科学技術立国」として「再生」するには」

 日本の研究開発費総額の対GDP比は世界的に見て高い水準にありますが、そのうちの政府負担割合は他の先進諸国よりも低水準にとどまっています。また、日本では第2期科学技術基本計画以降、研究開発投資目標額が達成されていません。これは一体なぜなのでしょうか。

 日本が「科学技術立国」として「再生」するにはどうすればよいかを検討するための1つのアプローチとして、私の講義では、日本の科学技術政策を行政学・公共政策学の観点から、より具体的には政府予算の面から、考えてみたいと思います。それを通して、日本の科学技術政策の特徴を皆さんに知っていただければ幸いです。当日は、最近の政策動向もお話しする予定です。

[English Version]

※ Omnibus lecture in charge of Professor Dr. Tamotsu Kozaki

●Key Words
・Science and technology policy, Industrial policy and industrial technology, Agriculture policy, Information and communication policy, Medical policy, Transportation policy, Environmental policy, Space development, Marine development, Technology and innovation, Local policy

●Course Objectives
・Learn the science and technology policy of the central and local governments from lectures by professional officers.

●Course Goals
・By understanding the process to determine the science and technology policy, gain ability that you can consider the problems on science and technology around you properly.

●Course Schedule
・Professional officers from the central and local governments give lectures on their special fields.

1. Introduction to Science and Technology Policy (1 time)
・A guidance on the lecture is provided. Participants will learn basics of the promotion mechanism of science and technology policy.

2. Status and prospects of science and technology policies for solving social issues (14 times)
・Through the lectures by experts working in the Cabinet Secretariat, Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries, Japan Agency for Medical Research and Development, Ministry of Economy, Trade and Industry, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism, Ministry of the Environment, local governments, etc., participants will learn science and technology policies for solving the issues in each administrative field.

・Please refer to the following web site for the contents of this course in 2023.
-- https://sites.google.com/elms.hokudai.ac.jp/kagiseisaku2023CEED
-- https://www.ceed.eng.hokudai.ac.jp/lecture#listA

●Homework
・Make a brief memorandum on each topic with your opinion.

●Grading System
・Brief comment on each lecture and final essay.

●Textbooks
・No textbook is specified and the materials used in the lectures will be given at each lecture. Students are expected to pay attention to the relationships between problem resolution in various fields and the policy of Science and Technology.

●Websites
https://sites.google.com/elms.hokudai.ac.jp/kagiseisaku2023CEED
https://www.ceed.eng.hokudai.ac.jp/lecture#listA

●Additional Information
・Please refer to the following website for the contents of this lecture in 2023.
-- https://sites.google.com/elms.hokudai.ac.jp/kagiseisaku2023CEED
-- https://www.ceed.eng.hokudai.ac.jp/lecture#listA


Hakodate City Tram

5.法学部「専門外国語(フランス語)」(2学期:月2) ※ 大学院「外国語特殊演習Ⅰ」と合併

●キーワード Key Words
・フランス、官僚制、行政制度、行政組織、行政活動、公共政策

●授業の目標 Course Objectives
 フランス語テクストの講読を通して、フランスの行政、政治、社会について知り、深く考える。

●到達目標 Course Goals
 フランス語の読解力と、フランスの行政、政治、社会についての知識を獲得し、深く考える。

●授業計画 Course Schedule
 本演習では、フランスの行政、政治、社会に関するテクスト(例:Collection Que sais-je ?)を輪読する。テクストは、受講者とも相談しつつ決定する。毎回担当者が仏文和訳と論点提示をし、それに関して受講者全員でディスカッションをする。

 その上で、受講者が、テクストの内容を参考にしつつ独自のフランス研究に取り組む。最終的には各自の研究の成果を簡単なレポートにまとめ、期限内に提出することを求める。

 本演習を通して、フランス語の読解力やフランスの行政、政治、社会に関する知見のみならず、自ら課題を発見してディスカッションし、自ら研究しその成果を表現する能力を会得できよう。

●準備学習(予習・復習)等の内容と分量 Homework
 まずは①自分の担当箇所の仏文和訳と論点提示、②毎回のディスカッションへの参加、及び、③簡単な最終レポートの提出を求めるので、それに付随する予習・復習が必要となる。

●成績評価の基準と方法 Grading System
・ 演習への取組(仏文和訳の出来(35%)、議論への参加度(45%))と最終レポートの出来(20%)によって、総合的に成績評価を行う。演習に積極的に参加するとともに、本演習で取り上げたテーマに関する最終レポートを期限までに提出することが単位取得の要件となる。

・ 単位認定に関する評価基準は以下の通り。
  [C]–[C+]: 演習で取り上げたテクストの内容を正確に理解している
  [B–]–[B]: 上記のことに加え、フランスの近年の動向についても理解し、説明できる
  [B+]–[A–]: 上記のことに加え、フランスの現状を的確に分析・評価し、自説を添えて説明できる
  [A]–[A+]: 上記のことのレベルが特に優れている

●テキスト・教科書 Textbooks
・参考文献は演習の中で適宜紹介する。

●講義指定図書 Reading List
Pour écrire en franc̦ais / 松村剛 : 朝日出版社, 2001, ISBN:4255351341
フランスの政治制度〔改訂版〕 / 大山礼子 : 東信堂, 2013, ISBN:4798911941
フランス法〔第5版〕 / 滝沢正 : 三省堂, 2018, ISBN:4385323038
・参考文献は演習の中で適宜紹介する。

●参照ホームページ Websites
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link5

●備 考
・本演習に係る資料配布に当たっては、ELMSなども活用する予定。
・やむを得ず出席できない回がある場合は、必ず事前に申し出ること。
・パンデミックの状況によりオンライン開講に切り替わる可能性もあるので、直前の掲⽰等に注意すること。

[English Version]

●Key Words
・France, bureaucracy, governmental system, organisation, activities, public policy

●Course Objectives
・To read French texts in order to understand and reflect on public administration, politics, and society of France.

●Course Goals
・To improve French reading skill, and to learn about public administration, politics, and society of France.

●Course Schedule
 Participants are required firstly to read and translate French texts on public administration, politics, and society of France (e.g. Collection Que sais-je ?). French texts are to be recommended by the professor on the first day. A coordinator, or participant in charge, translate assigned texts and introduces some related literature. Participants then discuss theoretical and practical issues provided by the coordinator critically and productively.

 Participants secondly work on their own research projects, referring to the texts and other previous studies. Participants are ultimately required to write a short thesis based on their projects, and send it to the professor before the announced deadline.

 This exercise will help participants to acquire basic French reading skill, knowledge on France, and to find out important theoretical issues, investigate them and present their findings to others effectively.

●Homework
・Participants are asked (1) to translate assigned texts and provide agendas to be discussed in class, (2) to participate in each discussion, and (3) to write a short thesis. The accompanying preparations and reviews are necessary.

●Grading System
(1) Grading will be based on (a) translation quality (35%), (b) class participation (45%), and (c) writing assignment (20%).

(2) The translation in class, participation in discussions, and final report, are graded as follows:
  [C]–[C+]: students certified to have understood the text,
  [B–]–[B]: students able to explain the current situation in France based on the discussed framework,
  [B+]–[A–]: students able to assess and analyse the current discussed situation proficiently,
  [A]–[A+]: students who performed the tasks mentioned above exceptionally well.

●Textbooks
・References and a reading list will be offered in class.

●Reading List
Pour écrire en franc̦ais / 松村剛 : 朝日出版社, 2001, ISBN:4255351341
フランスの政治制度〔改訂版〕 / 大山礼子 : 東信堂, 2013, ISBN:4798911941
フランス法〔第5版〕 / 滝沢正 : 三省堂, 2018, ISBN:4385323038
・References and a reading list will be offered in class.

●Reference Websites
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link5

●Additional Information
(1) ELMS will be used to share related materials to the class.
(2) Be sure to tell the professor in advance when you have to be absent from class.
(3) Students are asked to pay attention to short notices because this course might be offered online according to the coronavirus pandemic.

[Version française]

●Mots clés
・France, bureaucratie, système gouvernemental, organisation, activités, politiques publiques

●Objectifs du cours
・Lire des textes français afin de comprendre et de réfléchir sur l'administration publique, la politique et la société françaises.
・Améliorer les compétences de lecture en français et s'informer sur l'administration publique, la politique et la société françaises.

●Programme du cours
 Les participants doivent tout d'abord lire et traduire des textes français sur l'administration publique, la politique et la société française (par exemple, Collection Que sais-je ?). Les textes français seront recommandés par le professeur à la première séance. Un coordinateur, ou un participant responsable, traduit les textes assignés et présente des ouvrages connexes. Les participants discutent ensuite de manière critique et productive des questions théoriques et pratiques soulevées par le coordinateur.

 Les participants travaillent ensuite sur leurs propres projets de recherche, en se référant aux textes et à d'autres études antérieures. Les participants doivent finalement rédiger une courte thèse basée sur leurs projets et l'envoyer au professeur avant la date limite annoncée.

 Cet exercice aidera les participants à acquérir des compétences de base en lecture en français, des connaissances sur la France, et à trouver des questions théoriques importantes, à les étudier et à présenter leurs résultats aux autres de manière efficace.

●Devoirs
・Les participants est demandé (1) de traduire les textes assignés et de fournir les ordres du jour à discuter en classe, (2) de participer à chaque discussion, et (3) de rédiger une courte thèse. Les préparations et révisions qui l'accompagnent sont nécessaires.

●Système de notation
(1) La notation sera basée sur (a) la qualité de la traduction (35%), (b) la participation en classe (45%), et (c) le travail de rédaction (20%).

(2) La traduction en classe, la participation aux discussions et le rapport final sont notés comme suit:
  [C]-[C+] : les étudiants certifient avoir compris le texte,
  [B-]-[B] : étudiants capables d'expliquer la situation actuelle en France sur la base du cadre discuté,
  [B+]-[A-] : étudiants capables d'évaluer et d'analyser la situation actuelle discutée avec compétence,
  [A]-[A+] : étudiants ayant réalisé les tâches mentionnées ci-dessus de manière exceptionnelle.

●Les manuels
・Des références et une liste de lecture seront proposées en classe.

●Liste de lecture
Pour écrire en franc̦ais / 松村剛 : 朝日出版社, 2001, ISBN:4255351341
フランスの政治制度〔改訂版〕 / 大山礼子 : 東信堂, 2013, ISBN:4798911941
フランス法〔第5版〕 / 滝沢正 : 三省堂, 2018, ISBN:4385323038
・Des références et une liste de lecture seront proposées en classe.

●Sites web de référence
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link5

●Informations complémentaires
(1) ELMS sera utilisé pour partager des documents connexes avec la classe.
(2) Veillez à prévenir le professeur à l'avance si vous devez vous absenter de la classe.
(3) Les étudiants sont priés de prêter attention aux avis courts car ce cours pourrait être proposé en ligne en fonction de la pandémie de coronavirus.


The Port of Hakodate

6.法学部「演習Ⅱ」(2学期:金5) ※大学院法学研究科「基礎法政論」と合併

●キーワード Key Words
・官僚制、行政制度、行政組織、行政活動、公共政策

●授業の目標 Course Objectives
・行政学や政治学に関する比較的新しい文献を読み、独自の行政学研究に取り組む。

●到達目標 Course Goals
(1) 様々な観点から書かれた行政学の研究論文を読み、検討すべき論点を抽出し、ディスカッションをすることができる。
(2) 先行研究の内容や方法を参考にしつつ、独自の行政学の調査・研究に取り組むことができる。
(3) 自分の調査・研究の成果を論文にまとめ、表現することができる。

●授業計画 Course Schedule
(1) 本演習では、まず、様々な観点から書かれた行政学や政治学に関する文献を輪読する。演習では、前半で担当者が文献の要旨や参考文献との関係等について説明した上で論点を提示し、後半でそれに関して受講者全員でディスカッションをする。

(2) その上で、受講者が、文献の内容を参考にしつつ独自の行政学研究に取り組む。研究の内容は、担当した文献の内容に関する発展的考察でも、関連する研究論文の論評でも、関係する行政現象の事例研究でも、基本的には受講者の自由な発想に任せたい。担当教員からは、テーマの設定や関連する文献の提案、研究の方向付け等、可能な限りのサポートをしたい。

(3) 最終的には各自の研究の成果をA4紙5枚(大学院生は10枚)程度の論文にまとめ、期限内に提出することを求める。本演習を通して、行政学の知見のみならず、自ら課題を発見してディスカッションし、自ら研究しその成果を表現する能力を会得できよう。

●準備学習(予習・復習)等の内容と分量 Homework
・まずは①自分の担当箇所の要旨説明と論点提示、②毎回のディスカッションへの参加、及び、③独自の行政学研究と論文執筆を求めるので、それに付随する予習・復習が必要となる。

●成績評価の基準と方法 Grading System
・演習への参加・貢献度と論文の出来を基本としつつ、平常点を加味して評価する。

・おおよその成績評価基準は以下の通り。
  1.演習で取り上げた政治(学)・行政(学)の現状を理解している…[C]–[C+]
  2.1に加え、政治(学)・行政(学)の近年の動向についても理解し、説明できる…[B–]–[B]
  3.2に加え、政治(学)・行政(学)を的確に分析・評価し、自説を添えて説明できる…[B+]–[A–]
  4.3のレベルが特に優れている…[A]–[A+]

●テキスト・教科書 Textbooks
・参考文献は演習の中で適宜紹介する。

●講義指定図書 Reading List
基礎からわかる 論文の書き方 / 小熊 英二 : 講談社, 2022, ISBN:4065280869
・参考文献は演習の中で適宜紹介する。

●参照ホームページ Websites
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link6

●備 考
・本演習に係る資料配布に当たっては、ELMSなども活用する予定。
・やむを得ず出席できない回がある場合は、必ず事前に申し出ること。連絡は yuichim (at) juris.hokudai.ac.jp まで。
・パンデミックの状況によりオンライン開講に切り替わる可能性もあるので、直前の掲⽰等に注意すること。

[English Version]

●Key Words
・Bureaucracy, governmental system, organisation, activities, public policy

●Course Objectives
・To find and read recent distinguished studies on public administration and public policy, discuss them critically in class, and then work on respective independent research projects.

●Course Goals
(1) To read recent studies on public administration and public policy, determine theoretical and practical issues to be discussed, and examine them critically in class.
(2) To undertake an independent research project, referring to the results and methodologies of other previous research.
(3) To write a thesis based on the results of the research project, and make a presentation in class to improve it.

●Course Schedule
(1) Participants are required firstly to read recent books or peer-reviewed papers on public administration and public policy. Texts (written mainly in Japanese) are to be recommended by the professor on the first day. In the first half of a class, a coordinator, or participant in charge, summarises the text and introduces some related literature. Participants then discuss theoretical and practical issues provided by the coordinator critically and productively in the latter half.

(2) Participants secondly work on their own research projects, referring to the results and methodologies of other previous studies. Any project themes are appreciated: such as the further investigation of discussed texts, productive reviews of related literature, or theoretical analysis of actual cases and phenomena. The professor is able to provide as much support as possible as to agenda-setting, related literature, research direction and so on.

(3) Participants are ultimately required to write a short thesis based on the results of their projects, and send it to the professor before the announced deadline. This exercise will help participants to acquire basic knowledge of public administration and public policy, and to find out important theoretical issues, investigate them and present their findings to others effectively.

●Homework
・Participants are asked (1) to summarise an assigned text and provide agendas to be discussed in class, (2) to participate in each discussion, and (3) to do research on their own independent project and write a short thesis. The accompanying preparations and reviews are necessary.

●Grading System
(1) Grading will be based on (a) discussion coordination (30%), (b) class participation (40%), and (c) writing assignment (30%).

(2) An approximate grading system is as follows:
  [C]–[C+]: students certified to have understood the current situation of the lectured public administration (science),
  [B–]–[B]: students able to explain the current public administration (science) based on the lectured framework,
  [B+]–[A–]: students able to assess and analyse the current lectured public administration (science) proficiently,
  [A]–[A+]: students who performed the tasks mentioned above exceptionally well.

●Textbooks
・Texts (written mainly in Japanese) are to be recommended by the professor on the first day of class.

●Reading List
基礎からわかる 論文の書き方 / 小熊 英二 : 講談社, 2022, ISBN:4065280869
・Texts (written mainly in Japanese) are to be recommended by the professor on the first day of class.

●Reference Websites
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/education2023.html#link6

●Website of Laboratory
http://lex.juris.hokudai.ac.jp/~yuichim/

●Additional Information
(1) ELMS will be used to share related materials to the class.
(2) Be sure to tell the professor in advance when you have to be absent from class. E-mails are received at yuichim (at) juris.hokudai.ac.jp.
(3) Students are asked to pay attention to short notices because this course might be offered online according to the coronavirus pandemic.


The Ad Museum Tokyo (Nov. 2022)

7.公共政策大学院「公共政策特別研究」(リサーチペーパー)

・K.K.さん「すべての子どもを幸せにするための貧困対策について」(ⅡA)

8.大学院法学研究科「修士学位申請論文審査」

・和田知樹君「中国国民党政権における統治の再編-1930年代前半の「囲剿」作戦期の諸変化を中心に」(2024年3月・修士(法学)授与)※副査